Lektion 8 Урок 8
22 октября 2020
Добрый вечер всем,
Först har vi lyssnat på en sång som heter Восьмиклассница с Виктором Цоем и группой Кино och översätt texten.
Vi lyssnat också på två berättelser med ämnet Я и моя семья. Det var hemuppgift.
Vi övade på att skilja mellan ackusativ och lokativ, när de används, vilka frågeord som ställs för dessa och hur adjektiv och substantiv böjs i dessa två kasus. Lokativ pratar vi om när vi har befintlighet, t.ex. på universitetet - в университéте, frågeord гдé? (var?), och ackusativ har vi när vi pratar om riktning, t.ex. till universitetet - в университéт, frågeord кудá? (vart?). Prepositionerna är samma för båda kasus - в / на , men substantiv och adjektiv har olika ändelser.
t.ex. Я живý в большóм гóрoде.(lok) - Я éду в большóй гóрод. (ackus)
Я живý в мáленькой дерéвне. (lok) - Я éду в мáленькую дерéвню. (ackus)
Gör övningar i hand-outen.
Därefter tränade vi på att använda räkneord med substantiv:
1 + nominativ > один дом / одна сумка / одно окно
2, 3, 4 + genitiv sing. > два стула / две сумки / три окна
5-20 + genitiv plur. > пять сумок / шесть часов
Glöm inte att räkneord för 1 i ryska ändras efter substantivets genus som står bredvid: один (m) дом / одна (f) сумка / одно (n) окно.
För räkneord för 2 finns det två former: два (m,n) стула, окна/ две (f) сумки.
У меня есть два апельсина.
У меня есть две комнаты.
У меня есть три сумки, комнаты, апельсина .
Vi har tittat kort på pronomen весь (hela, all), som har följande genusformer: весь дом / вся семья / всё облако / все тарелки

Öva på böjningsformer av verbet есть (
att äta!), som är ganska oregelbundna:
Я ем
Ты ешь
Он/она ест
Мы еди́м
Вы еди́те
Они едя́т
Och öva att säga vad ni äter/inte äter.
Я не ем бро́кколи.
Ми́ша лю́бит есть га́мбургеры.
Мы ча́сто еди́м пи́ццу на у́жин.
Ni ska bekanta er även med personliga former av följande nya verb: ХОТЕТЬ, МОЧЬ, ИДТИ, ЕХАТЬ
Alla verb sen tidigare bör ni redan kunna böja efter person utan större problem.

Titta på relativa pronomen кото́рый (som, vilken) som böjs som adjektiv.
Э́то студе́нт. Студе́нт хорошо́ говори́т по-ру́сски.
Како́й э́то студе́нт?
Э́то студе́нт, кото́рый хорошо́ говори́т по-ру́сски.
Э́то студе́нтка. Студе́нтка изуча́ет ру́сский язьiк.
Кака́я э́то студе́нтка?
Э́то студе́нтка, кото́рая изуча́ет ру́сский язьiк.
Än så länge övar vi på det när det är subjekt i relativbisats.
OBS! Nästa vecka är inläsningsvecka och då har vi ingen lektion i praktik. Så använd tiden vis och komma ikapp med allt som kändes för segt förut.
Jag tackar er alla för arbetet under lektionerna!
HEMMa:
Repetera allt.
Lektion4 i läseboken ordentligt.
Успехов!
Ирина