RyNA: Grammatik och Text I, KVÄLL/DELTID, V19, ET

Ryska för nybörjare

RyNA: Grammatik och Text I, KVÄLL/DELTID, V19, ET

Inläggav azi » tis jan 22, 2019 9:28 am

Hej!

Det här är dagboken för kursdelen "Grammatik och text I" - "GT1" - för dig som läser på kväll/deltid = SLRYNA.

NYA inlägg dyker upp längst ner!

Välkommen till kursen!

/Åke & Elena (som ni numera vet uttalas [jilena] på ryska! Guldstjärna till den som säger rätt när ni ses!)
azi
Site Admin
 
Inlägg: 456
Blev medlem: tis nov 04, 2003 5:38 pm
Ort: Stockholm

ALFABETSVECKAN!

Inläggav azi » tis jan 22, 2019 9:29 am

Uppgifter till alfabetsveckan, v.4:

1. Allt på checklistan i startpaketet! Alfabetsövningarna i Wordalist har du hela veckan på dig med, så öva ordentligt. Glöm inte öva på skrivstilen också! Se länkar i introdagboksinlägget!

2. Registera dig i Canvas. Inbjudan kommer till din mejl. Svara ja och registrera ett konto. Ladda ner app om du tänker köra med mobilen; webbsidan är för pillig på liten skärm! Sök på ”Canvas” och ladda ner ”Canvas by Instructure”. I appen söker du på ”Free” och väljer ”Free Canvas accounts” och loggar sedan in med lösenordet du hittat på vid registreringen. Därefter bör du se kursen och alla uppgifter/quiz för kursen. OBS att uppgifterna/quizen har olika släpp- och stängningstider! Viktigt att ha koll på! Aktivera gärna aviseringar i Canvas, så får du mejl om olika deadlines.

3. Kör test-quiz 1 genast efter Canvas-registreringen; vitsen är att öva på att fylla i ett quiz på den ”device” man tänkt ha med på lektionerna och öva på att göra det på begränsad tid. Därför kan du göra test-quizen flera ggr, vilket du inte kommer kunna göra med de ”skarpa” quizen. Se till att du känner dig bekväm med att ratta Canvas på din grunka!

4. Kör diagnos-quiz för allmän grammatik, helst på en gång för att konstatera om du behöver göra ngt åt situationen*, men man har på sig till söndag med det här testet.
* vilket du hittar anvisningar om i introdagboksinlägget, såklart!

5. Köra test-quiz 2 senast söndag för att repetera och kolla att allt funkar med den ”device” du tar med på måndag, då det kommer ett par ”skarpa” quiz på lektionen. Glöm inte kolla att din grunka funkar med nätet inom SU’s lokaler! Antingen om du använder eget mobilnätverk eller studentinloggning på SU-nätet eller eduroam, vilket är bästa alternativet om man ska använda wifi på SU. Därför kan det vara en bra idé att göra åtminstone ett av de två test-quizen inom SU’s lokaler!

6. Kör quizet ”Ryska bokstäver - Självdiagnos!”, som stänger på söndag (mer exakt 23.59). Kör det efter att du övat igenom hela alfabetsmaterialet ordentligt! Du kan alltid se exakta tider för alla quiz i Canvas. Det här testet kan du göra om 3 ggr. Bara den högsta poängen spars! OBS att quizen i Canvas är känsliga för VERSALER/gemener, så var väldigt noga med det! Det är förargligt att få fel bara för att man råkat skriva stor bokstav där det ska vara liten! En del mobilgrunkor ska vara "snälla" och sätter på stor bokstav i början av ny mening automatiskt och det är kanske inte vad du vill i Canvas-testen. Kolla och ändra om det behövs!

7. Försök komma på hur ditt namn skrivs på ryska! Vi gör namnskyltar på måndag! Kolla att det är rätt stavning av namnet på nätet (om möjligt; kanske du delar namn med ngn känd person som har en rysk wikipediaartikel exempelvis?). Är du osäker, så kollar vi tillsammans på lektionen!

Hör av dig om ngt är oklart!

/Åke & Elena
azi
Site Admin
 
Inlägg: 456
Blev medlem: tis nov 04, 2003 5:38 pm
Ort: Stockholm

Skrivstilstips

Inläggav azi » mån jan 28, 2019 9:36 am

Hej!

En student tipsade om denna app:
https://play.google.com/store/apps/deta ... riteit.rus
https://itunes.apple.com/se/app/write-i ... 44429?mt=8

Fler träningspapper för skrivstilen hittar du via kursbokens hemsida: http://www.slav.su.se/svp

/Åke
azi
Site Admin
 
Inlägg: 456
Blev medlem: tis nov 04, 2003 5:38 pm
Ort: Stockholm

Lektion 1

Inläggav Lena Tordengren » tis jan 29, 2019 12:40 am

Hej!

Det var trevligt att se alla!

Vi började med presentation av delkursen ”Grammatik och text I” (GT1):
- Kursplanen och schemat hittar man via kurssidan: http://www.slav.su.se/ryska
- Frågan om obligatorisk undervisning, tentor, mm. Jag påminde om teoriföreläsningar med Ludmila Pöppel. Kvällsstudenter kan välja mellan att gå på föreläsningarna eller se dem inspelade. Det finns en obligatorisk inlämningsuppgift, som krävs för att ni skall få godkänt på delkursen. Den 4:e februari (v.6) hålls den första av dessa föreläsningar. Se schemat.
- Hur undervisningen är upplagd. Tempot. Det blir tre "bokstavskapitel" per läxa och därefter ett kapitel per gång fr.o.m. Урок 1. Vi kommer hinna t.o.m. урок 9 innan första tentan, "GT1": tentamen (v. 21, 25.05) / omtentamen (v. 33, 13.08)
- Wordalist :!: Viktigt!
- Canvas och Fredagsproven (som man gör enligt mönstret: 1:a försök fredag => analys och åtgärd => 2:a försök söndag). Det första fredagsprov är i v.6.

Sedan presenterade vi oss med presentationsfrasen
Меня́ зову́т – Jag heter... (egentligen ”Man kallar mig”) som illustrerar redan två viktiga uttalsregler: ”e” uttalas som ett kort ”i” i obetonad ställning; och ”o” uttalas som ”a” i obetonad ställning.

Vi ägnade lite tid åt att göra namnskyltar - om jag inte har tittat på din, kontrollera själv! - och ta med er namnskyltarna till lektionerna! (även till lektionerna i Praktik)

Sedan kastade vi oss in i grammatikens underbara värld och pratar lite om de strukturella skillnaderna mellan svenska och ryska.
Frågan "Vem älskar Sasja?" är i skrift inte entydig på svenska.
Den kan tolkas antingen som "Vem är det som älskar Sasja?"; eller "Vem är det som Sasja älskar?"
Exempel:
Sasja älskar Masja = Саша любит Машу = Машу любит Саша
Masja älskar Sasja = Маша любит Сашу = Сашу любит Маша
Men om satsdelarna markeras med kasusändelser (som på ryska) kan inget missförstånd ske.

Vi pratade om ordklasser (vilka kan ni?) och satsdelar.
:idea: Crash course i satslösning:
LISA LÄSER = subjekt - predikat
LISA LÄSER EN BOK = subjekt - predikat - ackusativobjekt(1)
LISA LÄSER EN RÖD BOK = subjekt - predikat - adjektivattribut - ackusativobjekt
LISA LÄSER EN RÖD BOK HELA DAGEN = subjekt - predikat - adjektivattribut - ackusativobjekt - tidsadverbial
LISA LÄSER ÅKES RÖDA BOK HELA DAGEN = subjekt - predikat - genitivattribut - adjektivattribut - ackusativobjekt - tidsadverbial
LISA GER ÅKE BOKEN = subjekt - predikat - dativobjekt(2) - ackusativobjekt
BOKEN ÄR INTRESSANT = subjekt - predikat - predikatsfyllnad(3)

(1) Kallas även "direkt objekt"
(2) Kallas även "indirekt objekt"
(3) kommer efter "vara, heta, bliva, kallas". Kan även kallas "predikativ"

Om ni kan ovanstående klarar ni er ganska långt när vi nu lär oss mer rysk grammatik (om inte - plugga grammatik!)
Gör den här övningen:
:arrow: http://www.wordalist.com/exercise/48
Åke har gjort en minikurs över det mest centrala i "allmän rysk grammatik", med både svenska och ryska exempel. Man kan alltså ha behållning av att gå igenom den både nu och senare, när man kan lite mer ryska:
:arrow: http://www.vippa.se/z/gramkurs/

Vi började lära in Урок А (bokstavsdel A) redan på lektionen. Högläsning, översättning, intressanta moment.

Vi kunde notera under läsningen av bokstavsdel A att ryskan inte sätter ut någon motsvarighet till hjälpverbet »är» i presens. "Det är Tamara" heter på ryska bara "Э́то Тама́ра." och "Tamara är hemma" blir "Тама́ра до́ма".

Sedan pratade vi lite om substantivens genus.
Maskulina substantiv (ord slutar på konsonant): дом, банк, компью́тер - kan ersättas av det personliga pronomen он (! OBS: папа, кофе)
Feminina substantiv (ord slutar på -a/-я): ма́ма, Росси́я, кни́га - kan ersättas av det personliga pronomen она́.
Neutrala substantiv (ord slutar på -о/-е): окно́, метро́, мо́ре - kan ersättas av det personliga pronomen оно́.

:!: UPPGIFTER TILL NÄSTA GÅNG:
- УРОК А
- УРОК Б
- УРОК В

Förbered varje kapitel för sig så här:
- läs grammatiken (förbered frågor om något är oklart)

- lär in glosor med hjälp av http://www.wordalist.com

- lyssna på auido - läs högt ur boken efter och tillsammans med inläsningen
:arrow: Alla extraresurser till boken hittar du via http://www.slav.su.se/svp =>
[*] Ljudfilerna! Viktigt! Ladda genast ner i din spelare!
[*] Original-CD:n (på danska) med bra övningar, men inte säkert att den funkar i moderna operativsystem..
[*] Erratalista: Hittar du fel som inte finns på listan? Rapportera in och tjäna 5:- per fel!

- gör alla övningar i boken som du kan göra på egen hand.

- gå igenom alla övningar i WORDALIST som hör till bokstavskapitlen АБВ. Klicka på "Practice" för att starta en övningssession. Tänk på att en övningssession i Wordalist oftast inte innehåller alla frågor i ett avsnitt; du kan behöva trycka på ”Practice more” för att fortsätta med avsnittet. Du ser alltid i avsnittsöversikten vilka frågor du svarat på:
:!: УРОК А:
http://wordalist.com/exercise/56/section/18 (glosorna)
http://wordalist.com/exercise/67/section/163 (grammatiken; gör den övningen efter att du läst grammatikavsnittet och gått igenom texten i boken)
http://wordalist.com/exercise/56/section/859 (extraord om du vill har mer…)
:!: УРОК Б:
http://wordalist.com/exercise/56/section/17 (glosorna)
http://wordalist.com/exercise/67/section/162 (grammatiken)
http://wordalist.com/exercise/56/section/860 (extraord)
:!: УРОК В:
http://wordalist.com/exercise/56/section/15 (glosorna)
http://wordalist.com/exercise/67/section/164 (grammatiken)

- repetera!
( :idea: STUDIEKORTEN: Ta hjälp av "studiekorten" för att strukturera och planera din inläsning av materialet, samt repetition med strategiska intervaller!
https://stockholmuniversity.app.box.com ... 27qwnnbzjz : Instruktionen
https://stockholmuniversity.app.box.com ... kdd3esbpjw : Fyra kort => Skriv ut och klipp isär!

SKJUT INTE UPP arbetet till söndagskväll. Arbeta med materialet en stund varje dag. Avsätt ordentlig tid för studierna men utnyttja även de små mellanrummen i tillvaron (kör tex Wordalist på bussen/T-bana). Emellanåt kommer ett små diagnos-quiz för att kontrollera att din inläsning håller rätt tempo och sådana småtest kommer löpande under kursen, även på lektionerna.

Vi ses nästa måndag!

/Elena
Lena Tordengren
 
Inlägg: 185
Blev medlem: ons feb 03, 2016 4:38 pm

Lektion 2

Inläggav Lena Tordengren » mån feb 04, 2019 9:18 pm

Hej alla!

Vi började med lite musik: Банд'Эрос - Манхэттен
https://youtu.be/xwIpy_RiUvo
Jag kommer att visa något musik-klipp strax innan lektionen börjar varje gång, så de som kommer tidigt får lite bonus och vi kommer i rysk stämning, men utan att inkräkta på lektionstiden; kom i god tid om du vill se det. Själva lektionen startar alltid prick!
Har ni era favoriter? Mejla mig! :)

Sedan repeterade vi några saker från Lektion 1. Och jag påminner om "allmän grammatik”. Nyttigt för alla, men absolut nödvändigt för dem av er som hade dålig poäng på diagnosquizen!!:
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... mlista.pdf (vad man ska kunna)
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... ringar.pdf (snabbfix)
http://www.wordalist.com/exercise/48 (övning)

Eller Åkes snabbgrammatik med svenska och ryska exempel (funkar både nu och senare på kursen):
http://www.vippa.se/z/gramkurs/

Sedan pratade vi om olika uttalsmomet:
Så kallade j-vokalbokstäver е [je], я [jа], ю [ju] och deras uttal i olika positioner. Hur uttalar man Евро́па, биле́т, меня́? (och varför?)

När det gäller konsonanter, så pratade vi om att de kan vara tonande eller tonlösa. ( :arrow: en konsonant är tonlös om röstkällan är passiv under uttalet (stämbanden är inte spända).
Tonande Б В Г Д З Ж
Tonlösa П Ф К Т С Ш

En tonande konsonant uttalas som motsvarande tonlösa konsonant:
[* ]när den står sist i ett ord: клуб (п), го́род (т), друг (к), Ки́ев (ф), газ (с)
[*] när den står före en tonlös konsonant: во́д(т)ка, ав(ф)то́бус

Vad händer här - в клу́бе - dock?

Igen om genus:
På konsonant – maskulinum : стол, дом
På а/я – femininum: соба́ка, исто́рия
På о/е – neutrum окно́, мо́ре

:!: Mjuk konsonant () – mask/fem
Substantiv som slutar på mjukt tecken –ь kan vara antingen maskulinum eller femininum. :arrow: Tänk därför på att lära er detta samtidigt med själva ordet.
Några exempel: дочь (f.) – dotter; дверь (f.) – dörr; царь (m.) – tsar; ию́нь (m.) – juni.

Vi tittade på personliga pronomen (som är väldigt bra att kunna eftersom de kan ersätta substantiv!)
я / jag
ты / du
он / han
она / hon
оно / det, den
мы / vi
вы / Вы (ni, Ni)
они / de

Vi noterade igen att ryskan inte sätter ut någon motsvarighet till hjälpverbet »är» i presens. "Tamara är hemma" heter på ryska bara "Тама́ра до́ма".

Vi pratade också om lokativ och att dess användning för att beskriva befintlighet och svara på frågan ”Где?” (Var?) De två prepositionerna в/на styr lokativ.
Lokativ är ganska lätt att bilda:
I de maskulina substantiven läggs bara ett -e till nominativformen
M: го́род -> в го́роде; стол – на столе́

I de neutrala och feminina substantiven tas slutvokalen (-o/-a) bort och ersätts med ett –e (eller –и efter en vokal)
F: шко́ла -> в шко́ле; Росси́я -> в Росси́и
N: окно́ -> на окне́; мо́ре -> в мо́ре

:!: Jmf: Она́ до́ма. - Hon är hemma. Она́ в до́ме. - Hon är i huset.

Sedan tittade vi på verb. En mycket stor del av de ryska verben är s.k. e-verb, som utmärks av att personändelsen i presens i de flesta formerna börjar på ett "e".
Var noggranna när ni lär er presensformerna. Ju bättre dessa första verb sitter, desto enklare kommer det att bli att fylla på med nya verb!

РАБОТАТЬ (arbeta)
Я рабо́таЮ
Ты рабо́таЕШЬ
Он/она рабо́таЕТ
Мы рабо́таЕМ
Вы рабо́таЕТЕ
Они рабо́таЮТ

Vi fyllde i dem i verbtabellen som jag delade ut, och som man kan hämta fler här:
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... bparad.pdf

Verben за́втракать (äta frukost), обе́дать (äta lunch), у́жинать (äta middag) böjs på samma sätt. Fyll i dem själva i verbtabellen!

Sammanfattning av grammatik i АБВ (kommer i varje dagboksinlägg och kan sammanställas och användas som checklista!):
- Genus i ryskan
- Personliga pronomen
- "är" syns inte i presens
- prepositioner styr kasus (dock aldrig Nominativ..)
- на och в styr vid befintlighet Lokativ
- e-verb

——
:arrow: :!: OBS: Första fredagsprovet i Canvas!! Öppnar fredag morgon och stänger söndag kväll!!
:arrow: Du får göra det när du vill under tiden provet är tillgängligt men ALLA ska göra det!!!
——

Till NÄSTA GÅNG förbereder ni Урок Г, Д, E (Где? - В книге! :lol: ) i boken:
- Läs grammatiken (hittills har vi haft två kasus - nominativ och lokativ - kommer det något nytt kasus i stycke ГДЕ?. Läs texterna uppmärksamt och notera!)
- Plugga in glosor
- Läs kapitlen och kolla att du förstår allt.
- Ta hjälp av ljudfilerna för att träna uttal, hörförståelse och stavning. Se förslag överst på sid. G12! Ladda ner ljudfilerna bums om du inte redan har dem! http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... _audio.zip
- Träna glosor och att sätta in ord i meningar i Wordalist:
:!: Урок Г:
http://wordalist.com/exercise/56/section/16
http://wordalist.com/exercise/56/section/11
http://wordalist.com/exercise/56/section/12
http://wordalist.com/exercise/67/section/161
:!: Урок Д:
http://wordalist.com/exercise/56/section/25
http://wordalist.com/exercise/56/section/21
http://wordalist.com/exercise/56/section/22
http://wordalist.com/exercise/67/section/171
:!: Урок Е:
http://wordalist.com/exercise/56/section/29
http://wordalist.com/exercise/56/section/28
http://wordalist.com/exercise/56/section/27
http://wordalist.com/exercise/67/section/172

Vi ses på måndag!

/Elena
Lena Tordengren
 
Inlägg: 185
Blev medlem: ons feb 03, 2016 4:38 pm

Lektion 3

Inläggav Lena Tordengren » mån feb 11, 2019 9:53 pm

Здравствуйте, студенты! (plural!)

Först lite musik: Чайф - В её глазах
https://youtu.be/fDiiuSaVMh8 - vilket pronomen hörde ni flera gånger?

Vi började med lite repetition och sedan pratade on viktiga uttalsregler från lektioner Г, Д, Е:
[*] Г uttalas som [v] i kombinationer -его, -ого: его́; сего́дня; ничего́; ру́сского
[*] tre »ständigt hårda» konsonanter - ц, ж och ш - och vokaler efter dem uttalas som om de vore "rena": же - [жэ] уже́; ше - [шэ] шесть; це - [цэ] центр; жи - [жы] жизнь; ши - [шы] маши́на; ци - [цы] цирк
[*] Konsonant + ь + j-vokal (e, ю, я) - ь markerar dels att föregående konsonant är mjuk, dels att j-vokalbokstavens [j] uttalas - барье́р, премье́р, пью, интервью́, семья́, друзья́
[*] Konsonant + e -> konsonant + э i några låneord: кафе́, тест, те́ннис, оте́ль, би́знес
[*] Что – [што]

Några nya verb förekom i kapitlen.
Först жить – bo/leva, som har e-böjning (precis som работать)
Я живу́
Ты живёшь
Она/он живёт
Мы живём
Вы живёте
Они живу́т

:arrow: Lägg märke till att detta verb har ändelsebetoning, därav ё, som ju anger betoning. Dessutom blir i e-verb ю i ändelsen till у efter konsonant

Sedan pratade vi om possessiva pronomen (pronomen som anger ägande) - de dyker först upp i tredje person i både singular och plural:
его́ – hans; – hennes; их – deras.
Precis som på svenska är dessa former konstanta och ändras inte efter huvudordets genus.

Vi diskuterade lite om ryskt namnskick, dvs. förnamn (и́мя - :!: neutrum!) , fadersnamn (о́тчество) och efternamn (фами́лия). Förnamn och fadersnamn är ett vanligt formellt (artigt) tilltal.
Det finns också smeknamn (som heter уменьшительно-ласкательная форма имени på ryska kom jag på :mrgreen: ): Са́ша, Са́шенька, Са́ня; А́ня, А́ннушка, Аню́та ... som används av familjen, vänner och personer som står nära.

VI pratade om frågor: Кто э́то? (Э́то Мари́на.) Vs. Кто он/она́? (Она́ учи́тельница.) - Vad frågar man efter?

Он дире́ктор музе́я - muséets direktör/chef - är vårt första exempel på genitiv, här i maskulinum. Då kan vi se att i maskulinum är genitivändelsen –a/-я (hur?), alltså motsvarande genitiv-s på svenska. En skillnad är dock ordföljen där det s.k. genitivattributet på ryska står efter huvudordet, medan det på svenska står före.

Sedan tittade vi på pluralformerna av substantiv (мно́жественное число́) i Nominativ:
Mask.: -ы/-и телефо́н – телефо́ны, музе́й – музе́и, слова́рь - словари́
Fem.: -ы/-и маши́на – маши́ны; семья́ – се́мьи, дверь - две́ри
Neut.: -а/-я окно́ – о́кна, мо́ре – моря́
:arrow: !!! Efter к, г, х och efter ж, ч, ш, щ skriver man alltid -и: кни́га – кни́ги, парк – па́рки, каранда́ш – карандаши

Plural av maskulina och feminina substantiv bildas genom att man lägger eller till stammen:
Om singular slutar på hård konsonant eller a är pluraländelsen ы.
Om singular slutar på mjuk konsonant (ь), й eller я är pluraländelsen и.

Plural av neutrala bildas genom att man lägger а eller я till stammen - om singular slutar på о är ändelsen a, om singular slutar på e är ändelsen я.

Till slut pratade om vi några till nya verb: стоя́ть (stå), лежа́ть (ligga) som är и-verb (och vi tittade på alla former på en gång):
Я стою́
Ты стои́шь
Он/она́ стои́т
Мы стои́м
Вы стои́те
Они́ стоя́т

Я лежу́
Ты лежи́шь
Он/она́ лежи́т
Мы лежи́м
Вы лежи́те
Они́ лежа́т
( :arrow: efter väsljuden skriver man varken я eller ю på ryska, utan а respektive у!)

Говори́ть (tala) - böjs enligt samma mönster.

:idea: Mitt förslag är att för varje verb memorera infinitiv och 3 p plural i presens, ex. работать och работают; жить och живут / стоять och стоят; лежать och лежат. Därefter kan ni vara säkra på att ni kan böja verbet i nästan alla former. Den andra formen ger er den eventuellt specifika presensstammen, den visar om det är ett e-verb eller и-verb.

Vi gjorde ett litet Canvas-test på slutet :)

Sammanfattning av grammatik i ГДЕ :
- skillnaden mellan "Кто она/он?" och "Кто это?"
- något om namnskicket
- possessiva pronomen его́, её, их
- genitivattribut: директор музея
- veta hur man identifierar ett e- resp i-verb
- substantiv i plural (bara nominativ)

Inte nästa men nästa gång kommer ett litet diagnosprov, på papper, på lektionen. Kör hårt alla övningar i boken, övningar som lagts ut i dagboken, samt såklart Wordalist.
Här är några självtest för övning:
:arrow: http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... _sv-ry.pdf
Facit (om du inte svarat exakt så här (eller nästan exakt…), så behöver du ägna mer tid åt inläsningen):
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... osning.pdf
:arrow: http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... ovning.pdf
Fyll i verbparadigmen; ett personligt pronomen i varje liten ruta t.v. och ett böjt verb t.h. Tre av formerna ska du kunna efter ГДЕ, och de tre övriga kan du ta reda på (=kolla dagboken) och fylla i - de kommer i nästa läxa. Översätt ord och meningar på s.2.
Facit:
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... _facit.pdf
:arrow: http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... ers-ry.pdf
Förslag till lösning:
http://slav.su.se/downloads/kursmateria ... osning.pdf

Till NÄSTA GÅNG förbereder ni Урок Ё, Ж & З (de sista "bokstavskapitlen" innan "storyn" i boken startar på allvar…): plugga in glosor, läs grammatiken, läs kapitlen och kolla att du förstår allt och notera var de saker som grammatiken tar upp finns i texten. Ta hjälp av ljudfilerna för att träna uttal och diktamen (dvs lyssna, skriv och kolla att du stavade rätt) eller TTS (text-to-speech). Träna glosor och att sätta in ord i meningar i Wordalist:
:!: Урок Ё:
http://wordalist.com/exercise/56/section/30
http://wordalist.com/exercise/56/section/24
http://wordalist.com/exercise/56/section/23
http://wordalist.com/exercise/67/section/175
:!: Урок Ж:
http://wordalist.com/exercise/56/section/26
http://wordalist.com/exercise/56/section/31
http://wordalist.com/exercise/56/section/32
http://wordalist.com/exercise/67/section/173
:!: Урок З:
http://wordalist.com/exercise/56/section/38
http://wordalist.com/exercise/56/section/34
http://wordalist.com/exercise/56/section/33
http://wordalist.com/exercise/67/section/174

:!: :!: :!: :!: OBS: Vi ses på TISDAG, 19/02!

/Elena
Lena Tordengren
 
Inlägg: 185
Blev medlem: ons feb 03, 2016 4:38 pm


Återgå till RyNyb

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron